Fredag

Fredag = Kort dag på jobbet! Planen var att åka direkt till gymmet men det blev tyvärr inte som planerat. Nu inväntar jag resten av familjen. Sen blir det FREDAGSMYS❣️

Middag med kyckling, ugnsgratinerade grönsaker och bearnaisesås till middag och dipp och grönsaker till handbollen. 😁

VM-premiär ikväll mot Egypten, Lycka till grabbar! 💙💛💙

Halva veckan kvar…

Tiden går så fruktansvärt snabbt. Jag hinner inte med. Jag skulle hemskt gärna vilja ha några extra timmar per dygn men vi har ju drygt halva veckan kvar i alla fall.

Idag blev det heta räkor med purjolök och broccoli till lunch. Sjukt gott och snabblagat dessutom, speciellt om man slipper skala räkorna 😉 Men det fick jag göra själv igår kväll när jag kom hem. Frågan är vad man ska äta i morrn. Vad har ni för planer???

Kom faktiskt upp och iväg en sväng till gymmet innan jobbet i morse. Känns skönt månen det skulle inte göra något med lite mer sömn så planen är att komma i säng tidigt ikväll. Sen hoppas jag att det blir bättre väglag snart så man kan komma ut. Tycker inte om det här blöta, trista, hala…

Hur går det?

Ja hur går det egentligen? Nystarten gick bra enda fram till helgen då vi hade handbollscup med tjejerna och maten som serverades var inte riktigt LCHF-vänlig. Men det är som det är och idag är jag på banan igen. Började dagen med ett pass på gymmet, vilket var vääääldigt länge sen. Men jag hoppas jag ska orka mig iväg dit nu regelbundet. Och utöver det blir det kondition ute. Vem vet, kanske kan även jag springa några km. Första målet är 3. Skam den som ger sig.

Men jag har det lite jobbigt med frukostar då jag är lite trött på ägg och vill ha något som är enkelt och bara ta med sig. Har ni några bra förslag så tar jag tacksamt emot dem.

Välkommen 2019!

Då är dagen här! Den första på det nya året! Tack för det gamla och välkommen det nya. Jag hoppas ni haft en riktigt mysig jul och ett riktigt härligt slut på 2018.

Ett nytt år med många oskrivna blad är här och jag lovar mig här och nu att jag ska fylla dessa sidor på ett sätt som passar mig. Lyssna på mig själv och våga ta plats i mitt liv för det är jag värd. Välkommen 2019, nu kör vi❣️

Löksallad

Senaste året har det varit väldigt inne med picklad lök. Och visst, det är gott, men för mig som inte vill ha socker går det bort. Så jag gjorde mig en snabbvariant för ett tag sedan och den passar till allt! 😉

Du behöver:

  • rödlök
  • Vinäger
  • Olja
  • Salt
  • Peppar
  • Ev lite Tabasco
  • Hacka löken, skvätta i lite av det andra, smaka av. Klart!
  • Hur enkelt som helst. Och SÅ gott! 😋
  • Ketosoppa

    Idag känner jag stor tacksamhet till Monique som delat med sig av sina sopprecept. Tack Monique!

    Jag har länge letat efter snabba, enkla och så klart kolhydratsfattiga alternativ med mycket fett och snubblade över hennes soppor förra veckan. Det var ruggigt och kallt ute, och jag var ruggig och frusen och var så sugen på en varm härlig soppa. Te i all ära men det ger inte så mycket energi 😉. Då jag googlade således på ketosoppor och snubblade vidare in på hennes sida. Så nu kör jag med ”ketosoppa” till brunch varje dag, jag är helt såld.

    Jag provade Moniques räksoppa och har sedan dess provat med en mängd olika ostar och de funkar allihop. Variationerna är ju oändliga! Vill du ha den matigare så släng i lite räkor, skinka, fisk, kyckling, champinjoner, eller vad du nu vill.

    Perfekt start på dagen under den stundande hösten och vintern.

    Spenat- och blomkålsgratäng

    Till en stor form använde jag:

    • 1 påse fryst bladspenat
    • 2 påsar fryst (förvälld) blomkål
    • 5 dl grädde
    • 2-3 dl riven stark ost
    • Salt och peppar

    Tina de frysta grönsakerna och krama ur så mycket vätska du kan. (De blir inte så snygga men det gör inget 😉) Häll ner grönsakerna i en form tillsammans med den rivna osten. Salta och peppra efter smak. Tänk på att osten är salt. Häll över grädden och kör in den i ugnen tills den får härlig färg.

    Här serverades den idag med stekt skinkschnizel.

    Istället för potatissallad

    Jag var så sugen på rostbiff idag och eftersom jag inte äter potatissallad så gjorde jag istället en zucchinisallad. Snabbt och lätt.

    Du behöver:

    • En zucchini
    • En rödlök
    • Majonnäs
    • Creme fraiche
    • Stark ost (går att utesluta men jag hade en gammal riven Västerbottenost i kylen)
    • Salt och peppar
  • Skär zucchinin och löken i så stora bitar du vill ha. Blanda med majonnäs och creme fraiche (efter smak)
  • Smaksätt med kryddor efter smak.
  • Ät!
  • Brieosttårta

    Så gott! Passar till allt om man inte bara vill äta den som den är.

    Du behöver:

    • 1 Brieost
    • Balsamicokräm
    • Frön och nötter efter smak
    • Ev svartpeppar

    Gör så här:

    Hyvla av kanterna och skalet över osten. Ringla över balsamicokrämen och strö över frön och nötter efter smak. Min favorit är med mycket svartpeppar, valnötter, pumpafrön och hampafrön. 😁

    Planering vecka 26

    Det har varit lite si och så med maten här senaste veckorna men nu gör jag ett försöka att styra upp den igen. Barnen och jag äter ju inte riktigt samma saker alltid så det blir lite blandat.

    Planering vecka 26

    Måndag

    Mål 1: Nötfrukost/yoghurt o müsli

    Mål 2: Kycklingben

    Mål 3: Grillad lax/kyckling, blomkål och broccoli.

    Notering: PW hem från jobbet. Sommarträning med handbollstjejerna. Cirkelpass.

    Tisdag

    Mål 1: Nötfrukost/yoghurt o müsli

    Mål 2: Kycklingben

    Mål 3: Kycklingköttbullar, sallad och fetaostkräm.

    Notering: PW till och från jobbet.

    Onsdag

    Mål 1: Nötfrukost/yoghurt o müsli

    Mål 2: Kycklingben

    Mål 3: Fiskbiffar med nudelsallad/grönsallad, chilimajonnäs.

    Notering: PW till och från jobbet.

    Torsdag

    Mål 1: Nötfrukost/yoghurt o müsli

    Mål 2: Kycklingben

    Mål 3: Räkor med aioli/Köttfärspiroger

    Notering: PW till och från jobbet. Cirkelpass hemma.

    Fredag

    Mål 1: Nötfrukost/yoghurt o müsli

    Mål 3: Middag ute med min man.

    Notering: Stockholm med min man

    Lördag

    Mål 1: Hotellfrukost

    Mål 2: Räkor med aioli/Falukorv i ugn med sallad

    Notering:

    Söndag

    Mål 1: Ägg och bacon

    Mål 2: Rester

    Notering: Åkersmilen

    LCHF – Mitt Viktiga Liv

    Follow

    Get the latest posts delivered to your mailbox: