YES!

Så känns det. Första veckan gick galant. Första veckans resultat slutade på -6,3. YES! Tyvärr så lär det väl inte vara återkommande 😉. Men det känns bra och jag känner mig som mig själv igen. Så skönt att bli av med all vätska. Maten har som sagt fungerat bra och jag tänkte försöka hålla mig på samma linje. Första veckan avklarad, så nu tar vi itu med nästa.

Startade dagen med en promenad till jobbet. Jag hoppas det blir fler. Det är dock lite tidskrävande så det beror lite på hur pigg jag ör på morgonen. Men även om jag kanske inte hår varje dag så är ju en promenad här och där bättre än ingen. Ska försöka gå ordning på min cykel också men det känns så mycket jobbigare att cykla till jobbet 🙈 Då måste jag ju cykla hem också 😂. Men vi får se. Tids nog så.

Målet i maj är att försöka komma upp i 10.000 steg per dag i alla fall.

Första veckan

Då är det söndag igen och första veckan veckan på min nystart ät snart slut. Ska snart avrunda den med en kaffe. Hur tror ni det har gått? Invägningen är inte förrän i morrn så viktresultatet får ni vänta med. 😉 Men enligt mig har det gått enligt plan och jag hoppas på resultat därefter. Så svullen som jag var förra söndagen har jag nog aldrig varit. Det var hemskt. Men den har i stort sett försvunnit. Underbart.

Så nu är jag på rätt väg igen. Det har blivit mycket kall mat den här veckan då det varit så härligt väder. Mycket sallader och en del grillat. Morgondagens mat är planerad. Det blir rostbiffssallad med majonnäs till lunch och bräckt salami, stekt ägg och padron de Pimentos till middag.

Hur har er vecka varit?

Skam den som ger sig

Så här ligger det till, istället för att fokusera och köra mitt race så har jag haft en skitstart på detta året. Jag har hela tiden fallit tillbaka och kravlat mig upp och så fallit igen. Jag vet vad det beror på och jag klandrar verkligen ingen annan än mig själv. Men nu får det vara slut på det! Kommande 10 veckor har jag ingått en pakt med mig och min ”syster”. Det är Egotime!! Me, myself and I som står i fokus. Dagen D är alltså idag. Och den har börjat bra, och jag har planerat den hela dagen. Morgondagen planering är nästan gjord också. Jag måste verkligen planera min mat för att få den att fungera i längden och det tänker jag göra nu. Planen är att försöka få upp menyerna här också. Så nu kör jag! 10 veckor bryts ner i dagar och timmar, är allt planerat så brukar det gå av bara farten. Så vi kör väl!

Mitt Ego ❤️

Det har varit lite segt med allt så här efter jul. Det är fullt upp hela tiden. Men sedan en vecka tillbaka har jag bestämt mig för att bli mitt bästa jag en gång för alla. Jag vill leva mitt liv på mitt sätt. Det finns så mycket jag missar när det bara rusar på.

Den här veckan har varit bra. Jag har sovit skapligt, tränat som planerat och försökt fokusera på mig helt enkelt. Både kroppsligt och själsligt. Maten fungerar bra och livet i stort likaså. 😄

Idag har vi varit och hälsat på vårt första barnbarn, tänk att jag har blivit bonusfarmor! Det låter riktigt gammalt. Men vad gör det? Söt är hon och härligt att få träffa bonusbarnen då det var på tok för länge sen. ❤️

Resten av kvällen har gått åt till lite planering inför veckan. Jag behöver ju verkligen planera maten för att den ska fungera. Så nu har jag precis förberett lite chiapudding och rört ihop en lite ”hallonsylt” till i morgon. Planen var ett pass på gymmet också men det blir för sent. Jag går och lägger mig nu istället och tar det i morrn bitti.

God Natt!

Blomkålsrisotto

Har varit så sugen på att prova på att göra en blomkålsrisotto länge och idag skedde det! Så sjukt gott! Enkelt och mättande. Till denna behöver du

Du behöver:

  • Riven blomkål
  • Purjolök
  • Champinjoner
  • Smör/kokosolja
  • Vitlök
  • Kryddor efter smak
  • Grädde
  • Riven ost

Fräs allt i fettet. Häll på rikligt med grädde och låt det koka ihop. Avsluta med att ha i riven ost efter smak så att det smälter in ordentligt. Salta, peppra och krydda med precis vad du vill 😉. Jag hade i lite lökpulver, salt och peppar.

Panang gai

Lovade ju att ni skulle gå receptet på min Panang gai också.

Du behöver:

  • Kyckling (går att byta ut mot fisk eller kött också)
  • En gul paprika
  • En grön paprika
  • En röd paprika
  • 3 vitlöksklyftor
  • Färsk broccoli
  • Vitlök
  • Kokosmjölk

Jag fräste på kycklingen i lite smör och kokosolja på sidan om med salt och peppar.

Sen hackade jag grönsakerna i ganska stora bitar. Fräste på finhackad vitlök med resten av grönsakerna, i med kryddblandningen Panang gai från Spicemaster.

Och sen kokosgrädde/mjölk efter behag. Släng ner kycklingen och låt det koka ihop lite. Servera som det är eller med fler tillbehör som exempelvis nötter, färsk koriander, hackade tomater m.m. Riktigt gott! Snabbt och enkelt.

Äggmuffins

Äggmuffins är ju ganska smidigt att ta med sig. Jag har gjort det tidigare men den här gången gjorde jag dom styckvis. Snabbt och enkelt.

Till en styck behöver du:

  • Fyllning
  • 1 Ägg
  • 2 msk grädde
  • Riven ost
  • Stor muffinsform

Fyllningen kan man ju variera i det oändliga. I dessa la jag ett par ostskivor i botten, knaperstekt fläsk, purjolök och lite ädelost. Vispa ihop ägget med 2 msk grädde, häll ner osten och fördela över fyllningen i muffinsformen. In i ugnen 200 grader i ca 12-15 minuter.

Givetvis kan du med fördel göra flera samtidigt, gärna med olika fyllnar.

Äggvita

Vad gör ni av er äggvita som blir över??? Gör man exempelvis en bearnaisesås, majonnäs (vet att man kan ha hela ägg å) eller någon annan äggbaserad sås blir det ju massor av äggvita över. Jag tycker det är så trist att kasta mat. Jag har gjort toum ett par gånger och någon form av ostmarränger men de blev sådär… Har ni något bra förslag så berätta gärna! Tycker inte att just äggvitan är så god annars heller 😁.

Januari

Jag tycker januari ät lite trist faktiskt. Det är mörkt och kallt och snö och is. Det är INTE min grej faktiskt. Men det går i alla fall åt rätt håll… även om det tar tid. 😉

Varit sjuk ett par dagar så den förväntade träningen kom av sig men i morse kom jag faktiskt iväg igen. Det känns så skönt att ha de gjort men idag är jag trött. Jag måste försöka komma i säng tidigare. Det är på tok för lite med 5-6 timmars sömn per natt. Inte konstigt att man är trött jämt. Men jag är ju en kvällsmänniska och vill verkligen ha min egentid på kvällarna… Det är svårt men jag ska i alla fall försöka.

Jag längtar tills det är barmark igen så man kan vara ute på ett helt annat sätt. Men jag försöker se livet positivt och just nu är det ju handbolls-VM och man kan tända ljus och krypa upp i soffan under en filt med en härligt rykande kopp ingefärste…

Veckan är halvvägs och till lunch idag blir det en riktigt god kycklingsoppa till lunch och ikväll blir det fläsklägg.

Hur får ni denna trista månad att bli ljusare?

Fredag

Fredag = Kort dag på jobbet! Planen var att åka direkt till gymmet men det blev tyvärr inte som planerat. Nu inväntar jag resten av familjen. Sen blir det FREDAGSMYS❣️

Middag med kyckling, ugnsgratinerade grönsaker och bearnaisesås till middag och dipp och grönsaker till handbollen. 😁

VM-premiär ikväll mot Egypten, Lycka till grabbar! 💙💛💙

LCHF – Mitt Viktiga Liv

Follow

Get the latest posts delivered to your mailbox: